Tips voor blogs van kleine bedrijven: Trefwoorden begrijpen
Tips voor blogs van kleine bedrijven: Trefwoorden begrijpen
Dus je hebt besloten om een blog te starten voor je kleinbedrijf. Veel kleine bedrijvenblogs behalen niet hun oorspronkelijke doel, omdat ze hun voorgenomen doelgroep niet kunnen bereiken. Om ervoor te zorgen dat je het meeste uit je blog kunt halen, moet je trefwoorden begrijpen en snappen hoe ze kunnen helpen om meer verkeer naar je site te brengen, en nog belangrijker, het juiste verkeer.
Wat trefwoorden doen
Wanneer een persoon naar iets zoekt met een zoekmachine, maakt Google gebruik van trefwoorden als een factor bij het bepalen welke websites zij laten zien als resultaat van de zoekopdracht. Trefwoorden vertellen zoekmachines waar de inhoud van je site over gaat. Als je trefwoorden gebruikt in een blogpost en vervolgens schrijft over dat onderwerp en daarbij ondersteunende en relevante informatie toevoegt, laat het de zoekmachine weten dat jouw site moet worden opgenomen in de zoekresultaten voor dat zoekwoord.
Welke trefwoorden moet ik gebruiken?
Je doel is om trefwoorden te gebruiken waar je doelgroep naar zou zoeken wanneer ze proberen om iemand te vinden die jouw producten of diensten aanbiedt. Denk na over de taal die jouw klanten zouden gebruiken als ze de producten of diensten nodig hebben die jij verstrekt. Vergeet niet dat jouw perspectief enorm zal verschillen van iemand die op zoek is naar de diensten van je bedrijf. Blogs van kleine bedrijven, en hun websites in het algemeen, moeten proberen om geen branche specifiek jargon te gebruiken waarmee klanten niet vertrouwd zijn.
Wees specifieker
Bij blogs van kleine bedrijven wordt vaak de fout gemaakt dat ze hun net te wijd spannen, als het gaat om trefwoordstrategie. Als je eigenaar bent van een klein bedrijf in Amsterdam dat ‘gadgets’ maakt (in de veronderstelling dat de nationale e-commerce niet de basis is van je kleine bedrijfsmodel) moet je waarschijnlijk meer specifieke trefwoorden gebruiken dan alleen maar “gadget” of “gadgets” om betekenisvolle resultaten te zien. In jouw geval zouden “gadgets in Amsterdam” of “betaalbare gadgets in Noord-Holland” betere zoekwoorden zijn om te gebruiken, omdat ze een grotere kans hebben om te worden getoond aan mensen op zoek naar jouw product en in jouw omgeving.
Zoekwoorden zoals ‘gadgets in Amsterdam’ (die wat specifieker en beschrijvender zijn) worden long-tail trefwoorden genoemd. Door verder te gaan dan hun hoofdonderwerp (gadgets), leveren zij verkeer op dat representatiever is voor je werkelijke doelgroep. In plaats van mensen die op zoek zijn naar allerlei informatie over gadgets, bezoeken mensen die op zoek zijn naar gadgets specifiek in jouw omgeving jouw pagina. Niet alleen heb je een veel grotere kans om hoger in de zoekmachineresultaten te komen, ook ze zijn beter gekwalificeerde klanten dan die je zou hebben gekregen door simpelweg ‘gadgets’ te gebruiken.
Het implementeren van long-tail trefwoordstrategieën zoals deze, zal je blog zich onderscheiden van concurrenten. Je kunt de verspilde inspanningen waarmee veel kleine zakelijke blogs te maken krijgen voorkomen, door te proberen om zoekwoorden te vermijden die te algemeen zijn.
ADD Tips en linksom je blog nog beter te laten slag
Publiceer je een link naar je blog ook op social media
Voorkom dat je content op verschillende plaatsen zet. Dus niet op social media en je blog
Maak voor het post van social media gebruik van software om berichten in te plannen zoals BuzzBundle.
Wil je echt investeren in social media zijn de trainingen van Eelco de Boer een goed idee.
Geplaatst op: 11 april 2016