Een ‘third space’: precies wat jouw kantoor mist.
Steeds meer bedrijven worden zich bewust van het enorme belang om hun werknemers in de watten te leggen. De stress en het geluksniveau van de mensen die voor jou werken zijn uitermate belangrijk. Vooral omdat ze bepalen hoe productief zij zullen zijn. In een studie die door de Social Market Foundation en de University of Warwick in 2015 werd uitgevoerd, bleek dat gelukkige medewerkers gemiddeld 12% productiever waren. De bedrijfscultuur heeft een grote invloed op het geluk en de productiviteit van werknemers. Een van de meest voor de hand liggende manieren om te beginnen met het opbouwen van een tevreden personeelsbestand is om jouw kantoorruimte te verbeteren. Hier is waar de ‘third space’ naar voren komt. High Tech bedrijven nemen het voortouw hierin; bedrijven als Social Chain, Adobe, en Mother London bieden allemaal indrukwekkende voorbeelden.
Wat is de ‘third space’?
De ‘third space’ is de titel die gegeven wordt aan sociale ruimten en werkruimtes buiten het huis of kantoor. Dit omvat meestal minder formele locaties zoals cafés, bars en gemeenschapsruimten, maar ook externe kantoorruimtes. Jouw lokale espressobar of lunchroom is een goed voorbeeld van een ‘third space’. Het is een flexibele locatie waar je vrienden kunt ontmoeten, ontspannen de krant kunt lezen of zelfs wat werk kunt doen op je laptop.
Third Space in eigen kantoor of extern kantoor?
Hoewel in het verleden de ‘third space’ zich buiten het kantoor bevond, komen er nu veel bedrijven met het idee om ze te integreren. Multinationale reuzen zoals Google en Amazon hebben het belang hiervan al lang begrepen. Ook beginnen MKB-ers dit op te pakken. MKB-ers hebben echter vaak een ruimtegebrek, waardoor ze uitwijken naar een externe kantoorruimte.
Het toevoegen van de ‘third space’ hoeft niet ingewikkeld te zijn. Het kan zo eenvoudig zijn als het opknappen van een bestaande pauzezone met een aantrekkelijk design en comfortabele stoelen. Ook wordt voor een Third Space vaak een externe werklocatie ingehuurd. ADD Business Point heeft comfortabel en compleet ingerichte ruimtes ingericht die het werken in een Third Space mogelijk maken. Alle faciliteiten zijn aanwezig, inclusief een comfortabele stoel die ook gebruikt kan worden tijdens coach gesprekken.
Waarom is een ‘third space’ zo belangrijk?
Ben je er niet zeker van waarom een ‘third space’ cruciaal is? Hieronder hebben we de belangrijkste voordelen vermeld:
1. De werknemers zijn gelukkiger.
Het is geen ‘rocket science’: des te beter jouw kantoorruimte, des te gelukkiger jouw teamleden zullen zijn om daar hun tijd door te brengen!
2. Productiviteit wordt verhoogd.
Des te gelukkiger en betrokken jouw medewerkers zich voelen, des te productiever ze waarschijnlijk zullen zijn. Er zijn ook wetenschappelijke bewijzen die aangeven dat het creëren van een ruimte voor werknemers om een kwalitatief goed pauzemoment te nemen, ze productiever maakt, en hun motivatie op de werkplek verhoogt.
3. Het bevordert samenwerking, innovatie en nieuwe business.
Een ruimte op afstand van het bureau, waar collega’s en medewerkers van verschillende teams zich verenigen, ontmoeten en chatten met anderen bevordert de samenwerking. Gesprekken die in deze omgeving plaatsvinden, kunnen vaak leiden tot nieuwe innovaties en betere manieren van werken. Zelfs nieuwe business kan bevorderd worden – in het bijzonder wanneer de ‘third space’ wordt gedeeld met andere organisaties.
4. Het kan creativiteit aanmoedigen.
In het 2016 Workplace Index onderzoek van Staples werd gerapporteerd dat slechts 36% van de werknemers hun bureau de meest inspirerende plek om te werken vinden. Het verschaffen van een alternatieve ruimte zou de andere 64% kunnen helpen om ideeën en creativiteit te laten vloeien.
5. Het kan nieuw talent aantrekken.
De manier waarop we werken verandert. Millennials verkiezen meestal om te werken in goed ontworpen flexibele ruimtes. Het kiezen van een kantoor met een ‘third space’ biedt flexibelere werkmogelijkheden. Dit zal waarschijnlijk nieuw talent aantrekken.
6. Het kan de loyaliteit van werknemers stimuleren.
Het werken met een Thrid Space zorgt niet alleen voor kansen in het ontdekken van een nieuw talent. Ook kan het helpen je talent die je reeds in huis hebt te behouden.
De voordelen van een Third Space van ADD Business Point
ADD Business Point heeft op 30 locaties in Nederland mooie flexibele werkruimtes ingericht. Deze werkruimtes zijn White Label, waardoor er geen reclame is voor ADD en je dus ook weinig afleiding hebt van deze reclame. De ruimtes zijn volledig voorzien van internet, een bureau, goede bureaustoel én comfortabele stoelen. Er is zelfs een behandelbank aanwezig voor het uitvoeren van behandelingen. Doordat de ruimtes per uur te huur zijn, betaal je als bedrijf nooit te veel. Je betaalt alleen wat je daadwerkelijk gebruikt.
Op veel locaties van ADD Business Point is een kantine aanwezig, de kantoorlocaties zijn altijd uitstekend te bereiken met auto én openbaar vervoer én er is een bemande receptie aanwezig. Wil je als bedrijf dus graag je medewerkers motiveren en inspireren? Overweeg dan af en toe gebruik te maken van een flexwerklocatie van ADD Business Point. Een inspirerende ruimte om te werken hoeft niet duur te zijn. Ben je nieuwsgierig naar de mogelijkheden? Vraag vandaag nog een offerte aan!
Geplaatst op: 6 februari 2018