8 manieren om je online merk betrouwbaar te maken
Vertrouwen hebben is een belangrijk element voor het bedrijfsleven. Potentiële klanten moeten het gevoel hebben dat ze het bedrijf waarmee ze zaken doen volledig kunnen vertrouwen. Dit is een factor die bedrijven een voorsprong geven op hun concurrenten. Als je onderzoek doet naar dienstverleners kan je lange lijsten tegenkomen van mogelijk 10 tot 20 online bedrijven. Vaak bieden deze bedrijven allemaal exact dezelfde producten of diensten aan. Toch zijn er manieren om de betrouwbaarheid van je bedrijf te stimuleren. Welke manieren dit zijn? Dat leggen wij je graag uit!
Betrouwbaarheid van jouw bedrijf
Als je bedrijf de indruk van een betrouwbaar merk kan geven dan is het statistisch gezien waarschijnlijker om gekozen te worden. Zo zijn er klanten die een slechte ervaring hebben met een bedrijf. Er wordt gezegd dat ontevreden klanten hun verhaal aan 10 andere mensen zal vertellen. Sterker nog door de online wereld is het zeer transparant en helder geworden welke bedrijven te vertrouwen zijn en welke niet. Wanneer iemand echter een goede ervaring heeft, dan zal hij of zij het waarschijnlijk maar aan één persoon vertellen. Het is dus vrij lastig om goed ervaringen gedeeld te krijgen.
8 manieren om online betrouwbaarheid te stimuleren
Wij geven je graag tips hoe je deze online betrouwbaarheid kunt vergroten. Bij deze geven wij je 8 manieren om je online bedrijf betrouwbaar en geloofwaardig te maken:
Tip 1. Gebruik geen generieke templates voor je website
Het is belangrijk om als merk een unieke voorsprong te hebben en op te vallen. Als je een persoon voor het eerst ontmoet dan beoordelen we diegene in drie seconden. Stel je voor dat deze filosofie ook van pas was wanneer iemand naar je website kijkt. Het moet opvallen om de juiste redens. Daarbij moet het in één oogopslag zijn wie je bent en wat je doet anders raak je mensen kwijt.
Als je een generieke template gebruikt dan toont dit dat je een gebrek aan creativiteit hebt. Dat je er geen moeite in stopt. Een unieke stijl ontwikkelen die merkwaardig is, is een handige manier om je naam naar voren te krijgen. Het zal in de gedachten van een klant blijven hangen. Dit betekent niet noodzakelijk dat je je site vol moet gooien. Zorg ervoor dat je website niet te uitgebreid is maar nuttige informatie geeft in een unieke en vriendelijke manier met herkenbare huisstijl.
Tip 2. Laat positieve beoordelingen zien van klanten
Mensen geloven andere mensen. Mensen raken hun vertrouwen kwijt als er veel mensen zijn geweest die je op een oneerlijke manier negatief hebben bevooroordeeld. Zorg voor het beschikken van authentieke beoordelingen van klanten die betrouwbaarheid uitdragen, evenals een uitstekende productvoorziening. Dit zal potentiële klanten vertrouwen toebrengen. Wij gebruiken zelf de beoordelingstool van E-komi waar onze klanten onafhankelijk beoordelingen geven over onze dienstverlening. Is iets niet naar tevredenheid? Dan lossen wij dit altijd voor je op!
Tip 3. Creëer een nuttige, krachtige en waardevolle bron van inhoud
Je wilt ervoor zorgen dat mensen je producten of diensten kopen. Dat is in feite waarom je een website hebt, het werkt als een winkelraam voor je eigen bedrijf. Je moet ook een diep inzicht geven naar wat je te bieden hebt aan je klant. Hier hebben we het niet over de product of dienst zelf. Dit betekent dat je je online merk niet alleen als een product moet verkopen maar als een merk. Het is jouw taak om de klant naar je toe te trekken. Geef ze een reden om te geloven dat je een betrouwbaar merk bent. Vul ze met vertrouwen en laat ze zien dat je een uitstekende dienst te bieden hebt. Dat je al je focus op de klanten richt en dat ze echt belangrijk voor je zijn.
Tip 4. Maak je gemakkelijk bereikbaar voor klanten en toekomstige klanten
Wanneer een klant besluit om zich aan je merk te binden, moeten ze je wel kunnen bereiken. Je contactgegevens moeten duidelijk worden weergegeven en te zien zijn op verschillende contactmedia. Laat ze je bereiken via de telefoon, skype, e-mail, sociale media en op je bedrijfsadres. Heb jij hier zelf geen tijd voor? Zorg dat dat je bijvoorbeeld met de telefoonbeantwoording van ADD Business Point de bereikbaarheid kunt garanderen. Zorg er daarnaast voor dat er een realistisch tijdschema is vermeld op je website. Dit om te laten weten wanneer een klant weer van je kan horen.
Laat telefoons doorschakelen naar mobiele telefoons wanneer je op pad bent. Vaak beschik je over een online contactformulier op je website. Geef in dit geval een duidelijk beeld van wanneer een klant weer van je zal horen. Is dit binnen een paar minuten of binnen 24 uur. Dat is nogal een verschil. Je zal zaken verliezen als klanten de indruk hebben dat hun bedrijf niet belangrijk genoeg is om terug te bellen. Zij zullen denken dat dit je houding is in de manier van zaken doen. Dit zal er ook niet op verbeteren om de indruk van een betrouwbaar merk op te wekken.
Tip 5. Werk regelmatig je website bij
Het regelmatig bijwerken van je website is van hoog belang. Klanten vinden het fijn als er af en toe iets verandert. Dat geeft aan dat er iemand achter de website zit en dat het niet een object is. Zorg voor updates voor je website die vol met frisse informatie zijn. Stel bijvoorbeeld dat er grote verhalen over je branche op het nieuws zijn. Voeg links en recensies over deze verhalen toe op een blog. Als je een nieuw product hebt geïntroduceerd, voeg het dan zo snel mogelijk aan je site toe. Fijn voor je klanten en je wordt ook nog eens beter geranked door Google.
Houd de huisstijl van je website in de gaten. Creëer een online merk dat modern en strak is en past bij je bedrijf. Zorg niet dat er alleen maar verouderde informatie te zien is. Verwijder alles dat niet langer relevant is. Je klant kan zien dat je je website een tijdje niet meer hebt bijgewerkt. Dit zorgt voor een niet dynamische indruk. Het creëren van een betrouwbaar merk houdt in dat je de klant het gevoel geeft dat je om hun zaken geeft. Dit laat hen zien dat je werkelijk om ze zal geven als ze zaken met je doen of van je kopen.
Tip 6. Blijf actief op sociale media
Sociale media is een enorme marketingtool in de hedendaagse zakenwereld. Wees actief op zoveel sociale platforms als je maar kan en natuurlijk wat passend is bij jouw doelgroep. Zorg ervoor dat deze regelmatig bijgewerkt zijn net zoals je website. Het zal de ontwikkeling van je online merk helpen als een klant het gevoel heeft dat je een grote aanwezigheid hebt op sociale media. De meeste mensen gebruiken sociale media meerdere keren in de dag. Zorg ervoor dat alles past op de manier waarop je klant denkt en werkt.
Je kan veel uit je bedrijf halen als een gevolg door gezien te worden op Facebook en LinkedIn. Sla sociale media niet over. Zorg ervoor dat sociale media een middelpunt is voor het creëren van je online merk.
Tip 7. Laat reviews zien en moedig je klanten aan om een beoordeling te plaatsen
Zorg ervoor dat je je klanten laat zien wat je hebt gedaan en dat je tevreden klanten hebt. Het is natuurlijk wel mogelijk dat klanten aan zullen nemen dat de reviews nep kunnen zijn. Het is een aanrader om je klanten een manier te bieden zodat ze een beoordeling kunnen geven over je product of dienst. Dit zal mogelijke toekomstige klanten vertrouwen geven over de authenticiteit van de beoordelingen die zijn geplaatst op je website. Onze klanten laten wij ook over ons vertellen op onze website!
Het plaatsen van echte reviews met namen en locaties zorgt voor het opwekken van meer vertrouwen en het verhoogd dus de betrouwbaarheid van je bedrijf. Laat ze lezen over het werk van je branche of wat je allemaal hebt gedaan. Moedig ze aan om feedback te geven. Laat ze voelen dat hun mening van hoog belang is voor het bedrijf.
Tip 8. Betrek je publiek in de verhalen die je vertelt
Klanten willen zich gewaardeerd voelen. Ze willen het gevoel hebben dat je echt om ze geeft. Je moet altijd onthouden dat de klanten de kern van je bedrijf zijn. Geen klanten betekent geen zaken doen en geen winst. Betrek daarom je publiek in de verhalen die je vertelt.
Hulp nodig met jouw online betrouwbaarheid? Ik help je graag verder!
Wellicht heb je het verhaal achter ADD gelezen. Hierin vertel ik je hoe ik door middel van online kanalen ADD Group heb laten groeien. Omdat ik het heel fijn vind om ondernemers te leren kennen en samen te ondernemen, ben ik ook heel benieuwd naar jouw verhaal. Laat het mij gerust weten en wellicht kunnen wij iets voor elkaar betekenen.
Geplaatst op: 20 november 2018