Publicatiemodellen
Zelfpublicatie
Zoals beloofd gaan we vandaag verder met de voor- en nadelen van zelfpublicatie. Ook verdiepen we ons in de verschillende publicatiemodellen die vandaag de dag relevant zijn.
Voordelen | Nadelen |
---|---|
Zelfgepubliceerde auteurs hebben het volledige eigendom van rechten en royalty’s | Je moet ervoor zorgen dat het boek in alle opzichten goed is. Als het op een of andere manier onprofessioneel is (schrijven, omslag, marketing, enz.), kom je slecht voor de dag. |
In alle opzichten volledig aanpasbaar | Het is tijdrovend om het proces zelf te leren en te beheren. |
Snel op de markt (6 maanden) | Als je uitstekende vakmensen inhuurt om je te helpen, kan dat vrij duur uitvallen. |
Volledige controle over marketing | Er is of veel werk, of veel geld, nodig om het goed te doen. |
Volledige creatieve controle | |
Volledige vrijheid, geen poortwachters die je vertellen wat je wel en niet mag doen | |
Volledige vrijheid, geen poortwachters die je vertellen wat je wel en niet mag doen |
Zoals het woord suggereert, is zelfpublicatie het onafhankelijk publiceren van je boek op een platform als Amazon, zonder tussenkomst van een traditionele uitgeverij.
Er zijn verschillende publicatiemodellen, waaronder print-on-demand, vanity, subsidie en zelfpublicatie, die we ondertussen al behandeld hebben.
Laten we even een kijkje nemen wat deze andere drie begrippen inhouden.
Print-on-demand
Print-on-demand (“POD”) stelt auteurs in staat grote, riskante en kostbare bestellingen van minimum hoeveelheden te vermijden door digitaal drukken te gebruiken voor de productie van boeken, leerboeken, handleidingen, jaarboeken, tijdschriften en ander drukwerk.
Hoe werkt POD?
- Bestelling: Lezers bestellen in de boekwinkel, een winkelsite, of op jouw e-commerce website
- Print: Je boek wordt vervolgens afgeprint in de verdeler/partij die je daarvoor in gebruik hebt gesteld.
- Levering: Het boek wordt geleverd tot bij de klant.
Subsidie
Met een steeds grotere verscheidenheid aan beschikbare diensten voor zelfpublicatie is dit doel, in zekere zin, haalbaarder dan ooit. Om zelfpublicatie goed te doen, en ervoor te zorgen dat je lezers bereikt en geld verdient, moet je een plan voor zelfpublicatie financieren dat voorziet in marketing, distributie en professionele presentatie.
Een mogelijkheid voor auteurs die een poging tot zelfuitgave willen financieren is het zoeken naar schrijfbeurzen. De meeste van deze beurzen kunnen gebruikt worden om je boek van de grond te krijgen, of om de kosten van het zelf uitgeven te dekken, naast de kosten van levensonderhoud en onderzoek waarvoor beurzen het vaakst geadverteerd worden.
Voor de meeste schrijvers is het proces van het aanvragen van een subsidie voor zelf-uitgeven het meest uitdagende deel van het vinden van financiering. Aanvragen kan tijd opslokken die je aan schrijven zou kunnen besteden, en de concurrentie voor beurzen kan groot zijn.
Volgens Writer’s Digest is de beste aanpak om een paar beurzen tegelijk uit te kiezen die je aanspreken en die bij je werk en omstandigheden passen, in plaats van zoveel mogelijk beurzen in één keer aan te vragen. Het vinden en aanvragen van de juiste beurs is misschien wel de belangrijkste sleutel tot resultaat.
De meeste beurzen zullen vragen om een artist’s statement – een brede inleiding tot je oeuvre of één specifiek project. Het moet een overzicht bevatten van de basisideeën in je werk, samengevat in een paar zinnen of een korte alinea. Een extra alinea kan beschrijven hoe deze ideeën in het werk gepresenteerd worden. De verklaring moet zo ongecompliceerd en zakelijk mogelijk zijn.
Volg de eventuele instructies voor een beursaanvraag nauwkeurig op, en zorg ervoor dat je presentatie netjes, georganiseerd en natuurlijk leesbaar is. Zorg ervoor dat je niet meer dan het gevraagde aantal bladzijden van je werk opstuurt, en vermijd het gebruik van een lettertype kleiner dan twaalf punten, kleine marges, of bladzijden met één tussenruimte.
Mijn mening is dat wanneer je als ondernemer een beurs nodig hebt om een boek uit te brengen dat het toch ergens niet goed gaat.
Een boek is een extraatje. Mooi om je als autoriteit op het gebied van jouw business te profileren. Alsa je geld nodig hebt om een boek te gaan schrijven ben je warchijnlijk niet zo succesvol in je business dat je het zelf kan betalen.
De sleutel tot het succes van jouw business is een service kantoor. Je bedrijf gevestigd in 1 van onze 30 schitterende locaties, een telefoonnummer er bij die we ook nog eens voor je aannemen, post die komt in je beveiligde online omgeving terecht waar je het kan lezen wanneer jij dat wilt en heb je toch een keer een kantoor nodig dan heb je dat ook in een handomdraai geregeld.
Wat ook in een handomdraai is geregeld is de offerte: https://www.addbusinesspoint.nl/offerte-aanvragen-definitief/. De volgende stap is het contract dat we ook direct aan je sturen na acceptatie van de offerte. Je krijgt een vast contactpersoon die je altijd kan bellen of appen met vragen over onze dienstverlening of andere ondernemers vraagstukken.
Kan jij binnen een paar jaar op eigen kosten een boek uitbrengen! Morgen nemen we een kijkje naar het laatste begrip: Vanity Publishing.
Florentijn van den Bos – ADD::Flex4you
Geplaatst op: 14 maart 2022