Zakelijk postadres
Virtueel kantoor
Zakelijke adres
Postadres voor bedrijven
Inschrijfadres voor KvK
Niet goed? Geld terug!

Een boek publiceren – Hoe begin ik er aan?

Een gids voor de marketing en publicatie van een boek 

Ik loop al langer met het idee rond om een boek te gaan schrijven. Maar waarover? Niet dat ik een gebrek heb aan onderwerpen. Eerder te veel waar ik iets over op papier kan zetten.

De afgelopen tijd heb ik mij er wel goed in verdiept. Ik heb gemerkt dat het voornamelijk om de verkooptools gaat. Dus hoe ga je je boek in de markt zetten. Deze info wil ik toch met je delen omdat ik heb gemerkt dat veel mensen met het idee lopen om een boek te gaan schrijven. Ze hebben alleen geen idee hoe dit die moeten aanpakken als het boek er is. Ze denken dat hun boek zichzelf verkoopt … niet dus.

Elke auteur heeft zijn eigen manier om zijn boek te marketen. Sommige auteurs kiezen ervoor om het solo te doen, terwijl anderen samenwerken met een marketingbureau. De sleutel is te vinden wat voor jou en je boek het beste werkt.

Een boek op de markt brengen is niet altijd eenvoudig. Er zijn echter enkele tactieken die je kunnen helpen meer boeken te verkopen en je boodschap de wereld in te krijgen.

Dingen om te overwegen voor je je boek gaat promoten

Het eerste dat je als auteur moet doen, is beslissen welk type boek je wilt gaan schrijven. Je moet ook nadenken over wat je doelgroep is en wat je boodschap is. Met andere woorden, jezelf even afvragen: “Wat probeer ik te zeggen?”

Impact maken

Eens je weet welk boek je wilt gaan schrijven, is het tweede punt die je nodig hebt om je boek op de markt te brengen om impact te maken, marketing. Auteurs mogen niet afhankelijk zijn van de uitgever voor het op de markt brengen van hun boeken. Ze zouden het zelf moeten doen. Marketing begint met het platform van de auteur en breidt zich vervolgens naar buiten uit.

Het op de markt brengen van een boek brengt veel werk met zich mee, maar er zijn enkele dingen die auteurs kunnen doen om het zichzelf en hun uitgever gemakkelijker te maken. Een daarvan is het maken van een persmap met informatie over de achtergrond van de auteur, recent nieuws en andere belangrijke informatie waarmee journalisten hun verhaal kunnen vertellen.

Wat is het verschil tussen zelf uitgeven en traditioneel publiceren?

Er is maar EEN belangrijk verschil:

Als de auteur de rechten en royalty’s bezit, dan is het boek zelf-gepubliceerd.

Als de uitgeverij de rechten en royalty’s bezit, dan is het boek traditioneel uitgegeven.

Ten eerste is het HEEL moeilijk om een aanbod te krijgen om via traditionele uitgevers te publiceren.

Maar als je een aanbod kunt krijgen, en een voorschot van de uitgever bekomt, moet je (bijna zeker) de deal aannemen.

Dit soort deals is vooral weggelegd voor:

  • Grote Beroemdheden
  • Beroemde atleten
  • Acteurs van de A-lijst
  • Politici
  • CEO’s met grote namen
  • Professionele schrijvers (romanschrijvers, enz.) met een lange geschiedenis van hoge verkoopcijfers
  • Mensen met diepe banden in de uitgeverswereld

Wie zou zelf moeten publiceren?

Zo ongeveer iedereen:

  • Ondernemers
  • Adviseurs
  • Ondernemers
  • Mensen uit het bedrijfsleven
  • C-level leidinggevenden
  • Financiële planners
  • Advocaten
  • Artsen
  • Coaches
  • Auteurs die voor het eerst een boek schrijven

Ieder ander die gewoon zijn boek wil schrijven dus.

Waarom zou iedereen best zelfpubliceren?

Omdat zonder een groot voorschot van een grote uitgever de voordelen van zelf-publiceren veel groter zijn dan de nadelen.

Wat zijn de voor- en nadelen?

Traditioneel publiceren

VoordelenNadelen
Voorschot vóór publicatie (geen kosten vooraf)Bijna onmogelijk om een deal te krijgen (minder dan 1 procent van de voorstellen wordt aanvaard)
Uitgever investeert het geld om het boek uit te geven (en meestal kunnen ze zorgen voor vakmanschap)Enorme tijdsinvestering (het traditionele publicatieproces is overdreven ingewikkeld)
Hoogste potentieel voor traditionele media-aandachtHoogste kans op gedrukte verspreiding in de boekhandelZeer traag op de markt (2+ jaar)
Geen eigendom van je manuscript rechten
Geeft signaal van bevestiging (aan sommige mensen)Geen controle op marketing
Geen creatieve controle
Beperkt financieel voordeel
Zal geen niche boeken doen

De voor- en nadelen van zelfpublicatie, die komen we morgen te weten! 

Mijn leermeester in het copywriten, Aartjan van Erkel heeft recent ook een boek geschreven. In die boek staat ook srtukje over mijn business geschreven. Ik werk al een lange tijd met hem samen en ik pas al zijn strategien toe in mijn business. Dit is een groot onderdeel van mijn succes!

Ik heb nog 2 boeken op de plank liggen. Wil jij 1 van deze boeken van Aartjan van Erkel cadeau ontvangen? Stuur even een mail waarom jij denkt dat je dit boek moet hebben. Je kan het vinden op https://nummer1.online/

Ben benieuwd naar je reactie.

Florentijn van den Bos – ADD::Flex4you

Terug naar overzicht

Geplaatst op: 14 maart 2022