Trends en uitdagingen voor kleine bedrijven die dit najaar nog zullen opduiken
De “terugkeer naar het kantoor” zit er aan te komen, of toch weer niet?
Vorig jaar rond deze tijd kondigden bedrijven hun plannen aan om weer naar kantoor te gaan. De voorgestelde “terugkeer naar kantoor” data kwamen en gingen in 2021. Dit jaar zal vermoedelijk hetzelfde deuntje zijn, als een slechte cover op de radio van een of ander jobstudentje die in de jaren 90 bij de botsauto’s mocht werken voor gratis jetons en halve plastic bekers lauw bier.
De behoefte aan software die transparantie uitademt, zal alleen maar sterker worden
Naarmate meer bedrijven ook na de lockdowns een hybride of volledig werk-van-thuis model invoeren, zullen bedrijfseigenaars en -leiders hun werknemers niet langer de hele dag achter hun bureau kunnen zien zitten.
Maar de wens om te zien waar werknemers aan werken blijft bestaan. Een van de grootste problemen van kleine bedrijfseigenaren is gebrek aan zichtbaarheid.
Een tijdje terug deed ik beroep op een freelancer via Upwork, en tot mijn verbazing werken de mensen daar wel met een timer die willekeurig screenshots neemt, en ook de muisklikken en toetsenbordactiviteit documenteert.
Als er een ding is trouwens die men ondertussen zou moeten hebben geleerd, is het dat je veel beter af kunt zijn met een freelancer op lange termijn, dan iemand parttime in dienstverband in te huren.
Ondernemers zullen strijdlustiger worden om het juiste talent binnen te halen
2021 was het jaar van Het Grote Ontslag. Nu zijn ervaren en getalenteerde vakmensen niet alleen op zoek naar een baan – ze zoeken de juiste baan.
Veel bedrijven zien inefficiënties in traditionele aanwervingsmodellen, en 42% van de kleine bedrijven kunnen hun vacatures niet vervullen. Snuggere bedrijfseigenaren weten dat ze iedereen kunnen krijgen om een lege rol in hun bedrijf op te vullen, maar als ze toptalent willen, zullen ze ervoor moeten werken.
Ondernemers zijn bereid een hoger loon, meer betaald verlof en sterkere voordelen aan te bieden. Ze zijn ook al oververzadigd van vacaturesites op hun missie om lege functies te vervullen, dus je zult klaar moeten zijn om door het lawaai heen te breken met een concurrerend aanbod en sterke marketing inspanningen.
Duidelijk krijgen wie je zoekt, wat belangrijk is voor een goede culturele fit en welke verantwoordelijkheden aan bod moeten komen, verkort de inwerktijd. Beschikken over een vastgelegde taken en verantwoordelijkheden zal dit proces helpen versnellen en vlotter laten verlopen.
Consumenten, investeerders en de bevolking in het algemeen maken zich steeds meer zorgen over de milieuduurzaamheid van alle ondernemingen. Grootschalige ondernemingen beschikken misschien over meer middelen en stimulansen om zich in te zetten voor een groenere aanpak, maar ook kleinere bedrijven zullen zich moeten inspannen, anders zullen klanten vertrekken.
Duurzaamheid van het milieu zal in de toekomst meer aandacht krijgen
Wereldwijd zeggen bijna acht op de 10 ondervraagde consumenten waarde te hechten aan duurzaamheid, zo blijkt uit een recente studie van IBM en de National Retail Federation. Meer dan 70% van de ondervraagden zei dat ze gemiddeld 35% meer zouden betalen voor milieuvriendelijke merken.
Toezeggen te werken met banken die in milieuneutrale ondernemingen investeren, vrijwilligerswerk te doen met (en te schenken aan) liefdadigheidsinstellingen, stroom uit groene energiebronnen te gebruiken en producten te maken die het milieu niet negatief beïnvloeden zijn allemaal stappen die je kunt nemen om de reputatie van je merk in 2022 te verbeteren. Duurzaamheidsinspanningen zullen waarschijnlijk ook na 2022 een van de voortdurende trends in kleine ondernemingen zijn.
Mensen zullen kleinere bedrijven blijven opzoeken en steunen
Klanten hebben in reactie op de pandemie doelbewust kleine bedrijven opgezocht en gesteund, vooral in hun plaatselijke gemeenschappen. Volgens een studie van Mastercard maakte 49% van de consumenten deze overstap speciaal om hun gemeenschap te helpen er weer bovenop te komen.
Om deze nieuwe klanten te behouden, zullen kleine en middelgrote bedrijven hun lokale marketing inspanningen moeten voortzetten en bewijzen dat ze een betere ervaring kunnen bieden dan de concurrentie.
Ze zullen ook hun interne organisatorische inspanningen moeten opschalen. 2022 is het jaar waarin meer kleine en middelgrote bedrijven bedrijfsbesturingssoftware, zoals Ninety, zullen implementeren om hen te helpen op één lijn te komen.
Nu we alweer een maandje verder zijn na de stormloop van de kerstperiode, kunnen we bij ons ook zeggen dat alles terug op z’n plooi is gevallen, en we terug op de volgende projecten kunnen spitsen!
Als dat bij jou ook het geval is, en je verliest te veel tijd met dingen die je eigenlijk zou kunnen uitbesteden, dan kan ik je onze telefoonbeantwoording zeker en vast aanbevelen.
Mis nooit nog een belangrijk telefoontje!
Wanneer onze telefonistes je telefoon beantwoorden, laten ze altijd een telefoonnotitie achter. Deze notitie wordt dan door onze telefooncentrale naar je doorgestuurd.
ADD’s telefoonbeantwoordingsdienst is de oplossing om je telefonische bereikbaarheid te vergroten!
Fijne dag toegewenst!
Florentijn van den Bos : : ADD – Flex4You
Geplaatst op: 2 februari 2022